До
Министерство на Образованието и Науката
София
На вниманието на Министър Миглена Кунева
Копия:
До Бойко Борисов
Министър – председател на Р.България
До Росен Плевнелиев
Президент на Р.България
ПРЕДЛОЖЕНИЯ
От
д-р инж.
Георги Метев Метев – GSM 0888890907
доц. д-р инж. Петър Серафимов Иванов –
GSM 0879270161
доц. д-р инж. Станимир Михайлов Садинов –
GSM 0888447712
доц. д-р инж. Христо Недев Христов –
GSM 0886838091
Адриан Михайлов Новаков – скулптор –
GSM 0889616006
Минчо Георгиев Минчев – писател –
GSM 0894653448
Всички
членове на Българска Академия на Науките и Изкуствата
Габрово -
България
Уважаеми госпожи и господа,
Във връзка с желанието на министър
Кунева за обсъждане на програмите за обучение в Българските Просветни Ведомства
имаме следните предложения, различни от досега обсъжданите по българските медии:
- А/
В НОВИТЕ УЧЕБНИ ПОМАГАЛА ДА БЪДАТ
ОТРАЗЕНИ ПОСЛЕДНИТЕ РАЗКРИТИЯ ЗА ВИСОКАТА КУЛТУРА НА НАСЕЛЕНИЕТО ПО СЕГАШНИТЕ БЪЛГАРСКИ
ЗЕМИ В ДРЕВНОСТТА, доказващи че материалния и духовен прогрес на
човечеството започва от бреговете на Черно море и сегашните Българските
земи, по-вече от 2000 години преди да се
разпростре в Египет, Месопотамия и другаде по Земята. Тези разкрития са
следните:
1.
В пещерата „Козарника“ край Белоградчик са
намерени най-старите човешки останки в Европа – датирани на 1,6 милиона години.
2.
В ранното неолитно селище изградено преди 9000
години в местността Карабилюк край с. Ябълково близо да Димитровград са
добивали мед от медна руда, произвеждали са си бира още преди египтяните и са
ползвали хладилни камери изкопани в земята.
3.
Първите
бижутери са били по сегашните български земи. За това свидетелстват откритите в праисторическите некрополи от
края на VII до края на V хил. пр. Хр. предмети, накити и амулети, изработвани
от нефрит, малахит, декоративни черни въглища, карнеол, тюркоаз и др.
Праисторическите халколитни селища Върхари и Орлово са били свързани с първото
за Европа масово производство на мъниста от ювелирни минерали, а нефритени
украшения от преди 8000 г. са открити в праисторическите селища в с. Оходен и
Кърджали. Тук трябва да се отбележи, че нефритената свастика от Кърджали е
полирана по всичките си повърхнини само в една посока, което говори за
използването на някакъв древен механизъм.
4.
В Европа първото индустриално
производство на средства за производство от яспис преди 50000 години е
извършвано край плевенското село Муселиево, а преди 8100 години и в
праисторическото селище край с. Оходен близо до Враца. Там са се произвеждали
сечива от кремък (яспис) и са се обработвали обсидиан, нефрит и кварц минерали,
които много трудно се обработват и със съвременните средства за производство.
5. „Езерният
град" в Дуранкулашкото езеро
е първата каменна
архитектура в Европа. Градът е основан в Южна Добруджа през
втората половина на VІ хилядолетие пр. Хр. от първите земеделци в Европа, от
най-високо развитата култура със своя писменост в праисторическия свят -
културата Варна. Проучените къщи са с внушителна и за днешните представи с площ
от 150 до 170 кв. м. Ориентирани по посоките на света, те оформяли и
най-древните улици в Европа.
6.
В квартал „Слатина“ в София при разкопки на
неолитно селище е открита мраморна женска статуя на Богинята Майка на 8000
години.
7.
Край кюстендилското село Мурсалево е открито
селище на 8000 години, ориентирано съобразно със слънцегреенето, с едноетажни и
двуетажни къщи, на чиято архитектура с прави улици и постройки „под конец“
могат да завидят много съвременни архитекти.
8.
Дунавската писменост или Писменост Българика –
е най-древната в света и се е зародила там, където в древността се е зародила и
човешката цивилизация и по точно по западните брегове на Черно море. Тя
предшества с около 2 хилядолетия другите системи за писане и е в основата на
Египетските йероглифи, като ги предхожда с 2000 години. Сред най-отличителните
и известните, знакови образци на тази писменост са плочката от с.Точиларе край
гр.Съединение която е датирана на 7000 г., плочката от Градешница от епохата на
енеолита, печатът от с. Караново, статуйките на Богинята Майка от с. Оходен,
табличките от с. Татария в днешна Румъния и др.
9.
В
неолитното селище край с. Оходен се е добивала мед 6000 г. пр.Хр., а едно от
най-значимите находища в първата и най-активна зона в света, в която се
добивало голямо количество мед, през 5-то хилядолетие пр. Хр. е в
местността Мечи кладенец на 8 км. северозападно от Стара Загора. В добива на
медна руда там са били ангажирани над 3000 души.
10.
Край пазарджишкото село Юнаците е
открито селище на 6700 години, по-древно от Микена, с 5 м. широка крепостна
стена, с хладилни камери, с работилници за кораби и пристанище чиито население
е ползвало писмени знаци.
11.
Най-стария град в Европа се счита Провадия –
Солницата, където през 2015 г. бе открито златно бижу на 6300 години. Стените
на неговата цитадела са изградени от камъни с тегло от по 5 тона и в основата
си са широки 3 метра.
12.
Най-старото обработено от човека злато на
Земята е открито в България на три места - на 7000 години край с. Хотница близо
до Велико Търново, във Варненския халколитен некропол на 6600 години и в
северната част на Сакар планина където намерените златните апликации са на 6500
г.
13.
Най-старата златна мина в Европа е на Ада тепе край Крумовград. Там златото е добивано преди 3500 г. от
тракийското племе кикони.
Б/ В новите учебни помагала да се изучава съдържанието на
достигналите до нас български литературни произведения „СКАЗАНИЕ ЗА ЧУЛМАН“ и „ХРОНИКИ НА ТРАКО-БЪЛГАРСКИТЕ ЦАРЕ“ в
които е отразена истинската българска история.
В/ Да се въведе официално тържествено приключване на
всяка учебна година с присъствието на родителите на всички деца до седми клас. На
него родителите да препитват учениците по материала изучаван през годината,
както е било в миналото във всички български училища.
Г/ МОН да въведе следните изисквания към ВСИЧКИ ТЕТРАДКИ предназначени за
българските ученици:
- а/ Върху
външните им страници да бъдат отпечатвани само ликовете на бележити българи или
техните световни достижения с необходимите пояснения.
- б/ Върху вътрешната страна на кориците на всички ученически
тетрадки да бъдат отпечатани важни за формоването на съзнанието на децата
текстове като например поговорките „ИМА
ГОРА ИМА ВОДА“, „КОЙТО СЕ УЧИ, ТОЙ
ЩЕ СПОЛУЧИ“ и пр.
- Д/ МОН, чрез необходимите законови промени, да осигури за
подрастващите ЗАДЪЛЖИТЕЛНО И
НЕПРЕКЪСНАТО посещение на всички учебните занятия от детската градина до
края на средното образование.
- Е/
Да се въведе предмет „Общество и морал“, чрез който да се възпитават
подрастващите в отговорност към обществото в което живеят, етичност и
спазването на общоприетите норми на поведение. Предмета да включва и вероучение
преподавано само на български език. С поведението си членовете на нашето
общество не трябва да пречат на другите,
мислейки само за себе си. Децата още от малки трябва да бъдат научени да се трудят и да пазят природата,
чистотата на духа и на околната среда.
- Ж/ Да се възстанови оценката „ПОВЕДЕНИЕ“
за всички ученици до 11 клас. За жалост вече ученици в 7-ми клас се дрогират,
пушат, държат се агресивно и не са полезни с такова възпитание за развитието на
едно общество в което те като израснат трябва да бъдат прилежни производители.
Когато има вярна оценка на тяхното поведение, за да се реализират в последствие
на пазара на труда те трябва да свикнат да се държат възпитано и съгласно общоприетите норми на обществото.
Един работодател съобразно поведението което е имал ученика, може лесно да се
ориентира какъв индивид наема на работа във фирмата си, дали ще кръшка от
работа за да пуши, дали се е дрогирвал, агресивно ли се държи и т.н.
-
Ж/ Преподаването на
всички нива да се осъществява чрез достъпен за децата БЪЛГАРСКИ език. Да се
обърне особено внимание на ОПАЗВАНЕТО НА
ЧИСТОТАТА НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК.
- З/ Да се ПРЕНАПИШАТ
УЧЕБНИЦИТЕ ПО БЪЛГАРСКА ИСТОРИЯ. Новооткритите артефакти доказват, че
траки, българи и славяни са различните наименования на един и същи народ
назован сега българи. Също така още в 535 г. сл.Хр. сме имали Българска
независима архиепископия в цяла Илирия, а учим децата си, че сме завоеватели на
родните си земи и че сме покръстени в 865 г.
- И/ В часовете по физкултура да се провеждат занимания, които да
запознават децата с много спортове, а не само с лека атлетика, плуване и
групови спортове.
- К/ Всички технически гимназии (техникуми) да станат и ПРОИЗВОДСТВЕНИ ЗВЕНА в които да се
произвеждат БЕЗ КООПЕРИРАНЕ завършени
съвременни продукти за бита и промишлеността. Тези продукти да се продават на
по-ниски цени на пазара. За преподаватели по практика да бъдат назначавани
водещи специалисти от най-добрите фирми в района, без те да напускат фирмите в
които работят. Заплатите на учителите в тези училища да се достимулират от
приходите от продадената на пазара продукция.
- Л/ Да се възстанови българската традиция добрите учители да бъдат
най-добре платените държавни служители, а критерия за това дали са добри или не
да бъдат отговорите на децата препитвани от родителите на тържествата по случай
завършването на учебните години.
-М/
Да се въведат часове по български фолклор, където да се изучават български
народни песни и танци. Всяко българче трябва да знае да играе и пее български
народни песни и танци.
-Н/ Да се въведе задължително носене на
ученически униформи, различни за всяко училище.Това ще изравни всички ученици, независимо
от това какъв е статута на родителите им в обществото и ще ги направи различими
на обществени места.
-О/ Да се въведе подходяща форма на
трудово обучение, която да дава минимални сръчности на учениците, необходими за
живота.
ЗА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ:
1.Периодично
да се извършва проучване от МВОН за необходимостта от кадри с висше образование
в различните области на промишлеността, селското стопанство, медицината, енергетиката
и др. На базата на тези проучвания да се правят заявки към различните ВУЗ за
прием на студенти по съответните специалности.
2.Фирмите
да стимулират обучението на необходимите им специалисти във ВУЗ, като им
отпускат целеви стипендии, осигуряват провеждането на стажовете и практиките им
в своите предприятия и им гарантират работа поне за 3 г. след завършването.
3.Финансирането
на ВУЗ да не става на бройка студенти, а в зависимост от качеството на
завършилите специалисти, тяхното търсене и реализация на пазара на труда.
4.Фирмите
да подпомагат финансово ВУЗ, за създаване на съвременна модерна
лабораторна база.
5.Да
се прекрати безразборното „производство“ на хабилитирани преподаватели, много
от които не са на съответстващото за научната им степен и звание ниво. Да се
замени сложната и безсмислена система от две докторски и две хабилитационни
степени, с една докторска и една хабилитационна.
6.Да
се стимулират изявените студенти и им се дава възможност за бързо научно и
професионално развитие.
Уважаеми госпожи и господа, като учени,
изследователи и граждани с много голям житейски и професионален опит вярваме,
че ще вземете под внимание направените от нас пред Вас предложения. Българската
нация лежи в основата на човешкото интелектуално израстване и това трябва да се
знае от българските деца. Те трябва да бъдат част от една задружна международна
общност, в която всяка нация знае своите дълбоки исторически и духовни корени и
е ценна със своите запазени специфичности.
С
УВАЖЕНИЕ:
д-р
инж. Георги Метев Метев
доц. д-р инж. Петър Серафимов Иванов
доц. д-р инж. Станимир Михайлов Садинов
доц. д-р инж. Христо Недев Христов
Адриан Михайлов Новаков – скулптор
Минчо Георгиев Минчев – писател
Габрово
01.03.2016
г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар